Backstage .. 5 en1 tips om een blogblock te voorkomen!

Heb je je wel eens afgevraagd hoe je aan inspiratie komt om een blog te schrijven, of een vlog te maken?
Er zijn veel manieren om te achterhalen waar je allemaal over kan vertellen.

Hier volgen 5 eenvoudige tips die je kunnen helpen om een onderwerp te vinden ..

  1. Wat houdt je klant bezig? Waar heeft die behoefte aan? Dit kun je vrij eenvoudig achterhalen door je bijvoorbeeld te mengen op een platform waar je klant zich begeeft. Op Facebook, LinkedIn, Twitter .. Lees en luister mee, en ontdek waar hun grootste pijn zit. Waar hebben ze honger naar?
  2. Nog een manier om te achterhalen waar de interesse van je klant naar uit gaat, is om eens te onderzoeken welke boeken ze momenteel lezen. Je kunt dit eenvoudig doen door naar bijvoorbeeld een webwinkel als  ‘Amazone’ te gaan, en daar een zoekwoord in te vullen dat past bij je klant. Zo kun je zien wat de titels zijn van de best verkochte boeken binnen jouw doelgroep.
  3. Wat is actueel, wat speelt zich af in de wereld, en wat daarvan is direkt van invloed op jouw klant? Een hele handige manier om daar achter te komen is door je te abonneren op scoop.it . Je vindt daar allerlei artikelen en publicaties over onderwerpen die jij wilt volgen. Zo hoef je zelf niet meer heel het net af te struinen, dat doen zij voor je. Voldoende inspiratie om te gebruiken voor je blog of vlog.
  4. Dit is mijn favoriete manier .. schrijf over dat wat je nu bezig houdt! Er is altijd een link te maken naar een onderwerp dat je klant raakt. Om een voorbeeld te noemen: Als ik thuis zit te werken kijk ik uit op onze tuin, en de weilanden daar achter. Vaak valt dan mijn oog op een klein iets .. bijvoorbeeld een roodborstje dat aan komt vliegen, en neerstrijkt op de loungebank die buiten voor het raam staat. Ik kan daar oprecht door geraakt worden, omdat een roodborstje onder andere symbool staat voor: “Ik word altijd opgemerkt als ik me laat zien ..”                     Zo kan ik dan vertellen of schrijven over het roodborstje, om vervolgens in te gaan op de vraag: “In hoeverre laat jij je zien als ondernemer?”  Of ik vertel over een film die ik gezien heb, en die mij geraakt heeft, om vervolgens het thema door te trekken naar iets wat jouw klanten bezighoudt. Zoals ik dat deed bij de blog  “De 100-jarige die uit het raam klom”.
  5. Schrijf mee met de seizoenen, feestdagen en tradities. Ieder seizoen heeft haar kenmerken, en iedere feestdag heeft een verhaal of een boodschap. Door hier over te schrijven, kun je heel makkelijk een link leggen naar je klant. Zo deed ik dat bij de blog over  ‘Het grote boek van Sinterklaas‘  ,  ‘Welk masker zet jij dit jaar op, of af .. ‘ en bij  ‘Ons Oma was zo gek nog niet‘. Het voordeel hiervan is dat je ze vaak ook weer kan herhalen, als het seizoen weer terugkomt.

Als je deze 5 tips volgt, kun je eigenlijk oneindig inspiratie opdoen.
Waarbij ik de meest voor de hand liggende tip nog niet eens genoemd heb ..

Want als je een marketingkalender* hebt gemaakt, is het natuurlijk heel eenvoudig om steeds te schrijven over het onderwerp wat ‘next’ op je Jaarplanning staat! Of je kiest gewoon een onderwerp uit je marketingpyramide*!

*Meer hierover leer je in de training ‘Word de Regisseur van je onderneming’ die binnenkort gelanceerd wordt. Dus wil je op de hoogte blijven, zorg er dan voor dat je ingeschreven staat voor de Kiek-E-Zine!

 

Succes!

Margo

 

 

Laat een reactie achter