Vloggen, wat is dat eigenlijk?

Bedoelen we er allemaal hetzelfde mee?

Vloggen, één van de meest gebruikte termen, als het over marketing en video gaat.
En het mediamiddel van de toekomst!
Maar waar hebben we het eigenlijk over?

Een stukje geschiedenis

Omstreeks 2002 begonnen in New York op experimentele basis.
In 2004 begon de Nederlandse film- en documentairemaker Luuk Bouwman met zijn vlog tropisms.org.
In 2006 besteedde RTL4 aandacht aan het fenomeen vloggen in een nieuwsuitzending. Op dat moment waren er 14 vloggers in Nederland.

Tegenwoordig is vloggen voor ons allemaal weggelegd. Heb je een smartphone, en heb je internet, dan hoeft niets je meer tegen te houden om te gaan vloggen.
Youtubers en vloggers worden BN-ers. BN-ers worden vloggers en youtubers.

Maar wat is vloggen nu eigenlijk?

Een vlog (afkorting van videoweblog) is letterlijk een dagboek met videobeelden.
Een vlogger filmt iets wat hij of zij belangrijk vindt en deelt het met de hele wereld.

Zoals PewDiePie (een bijna 30-jarige jongen uit Zweden) die in 2010 zijn YouTube-carrière als een hobby begon.
Hij speelde videospellen in zijn vlogs, en becommentarieerde die in het Engels.
2 Jaar later had hij 1 miljoen abonnees, en in december 2016 bereikte hij de mijlpaal van 50 miljoen abonnees!
Hij ontwikkelde zichzelf als een ware influencer, en werd dan ook gevraagd door spelontwikkelaars om hun spel te bespreken.

De hobby was uitgegroeid tot een fulltimebaan, waarmee hij in 2012 al een inkomen genereerde van 12 miljoen dollar! Later raakte hij in opspraak en enkele sponsors hebben toen de samenwerking stopgezet.

En waar gaan die vlogs dan over?

- over gamen dus
- het geven van kledingadviezen
- hoe breng je make-up aan
- koken
- reizen
- lifestyle
- hoe maak je ..

Bekende Nederlandse vloggers vloggen hier dus over, en zijn razend populair. Kijk maar naar Enzo Knol, die vlogt over zijn dagelijks leven, en Minecraft.
Nikkie Tutorials, die uitleg geeft over make-up, en Monica Geuze die vlogt over mode, make-up, en haar leven.

Bekende vloggers uit Amerika zijn bijvoorbeeld Casey Neistat, met bijna 8 miljoen abonnees, alleen al op Youtube.
Maar denk ook aan Gabrielle Bernstein, een 'American Motivational speaker', lifecoach en schrijfster, die ruim 100.00 Youtube-abonnees heeft. Geen 10 miljoen misschien, maar nog steeds wel heel succesvol. En bovendien ook op heel veel andere platforms actief.

Zakelijk vloggen

Maar hoe zit het nu met zakelijke vloggers in Nederland?
Waar hebben zij het over, en wat levert het hen op?

Grote bedrijven als Wehkamp werken samen met succesvolle vloggers die tips geven op het gebied van lifestyle, en de produkten van Wehkamp promoten.
Het modetijdschrift Elle zet daarentegen juist hun eigen stylisten en werknemers in, die een kijkje achter de schermen bieden.

En hoe doen de ZZP-ers het?

Steeds meer ondernemers gaan vloggen. Dat is duidelijk.
Al valt het me wel op dat er nog maar weinig zijn die dit consequent doen, en met resultaat!
Want vloggen is één, een strategie hanteren is toch echt wat anders.
Ben je eindelijk zover dat je een vlog gaat opnemen, en publiceren, en dan gebeurt er niks. Geen likes, geen conversie.

Zonde, want als je een goed concept hebt, kan je er ongelooflijk veel mee bereiken. En je zichtbaarheid enorm vergroten.
En behalve een plan, heb je natuurlijk ook een goed onderwerp nodig. Dat alleen al is vaak een torenhoge drempel.

In de gratis videoserie die ik onlangs heb gemaakt vertel ik je alles wat je moet weten over hoe een onderwerp te vinden voor je vlog. Zodat je nooit meer zonder inspiratie komt te zitten.

In mijn nieuwe vlog die binnenkort voorbij komt, vertel ik je meer over de verschillende soorten vlogs die je kan inzetten.
Want we hoeven echt niet allemaal als een razende reporter vanaf een spannende lokatie een verslag uit te brengen.
Of ons hele leven te delen met onze potentiële klanten.
Het is veel interessanter, en vooral ook veel geloofwaardiger, als jij gaat vloggen op je eigen wijze. Op de manier die bij je past.
En behalve vloggen zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om video in te zetten voor je onderneming.

Maar kan je nu niet wachten om te starten met je volgende vlog?
Vraag alvast de videoserie aan met de 3 vragen om nooit zonder een onderwerp te zitten.
Zodat je alvast kan beginnen. Succes!

Of doe mee met de Masterclass Vloggen op eigen wijze.
Waarin ik je leer hoe je zakelijk vloggen in kan zetten en toe kan passen binnen jouw onderneming. Maar dan wel op een manier die bij jou past!

De eerstvolgende masterclass vindt plaats op 2 februari.

Durf jij jezelf te laten zien in 2018?